Protokół Nr II/02

Protokół Nr II/02

obrad II Sesji Rady Miejskiej w Kleszczelach odbytych w dniu 3 grudnia 2002 roku.

Obrady rozpoczęto o godz. 1405 w sali Miejskiego Ośrodka Kultury w Kleszczelach.

Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Miejskiej w Kleszczelach - Pan Jerzy Jaroszewicz.

Protokołowała Walentyna Sidoruk.

Do punktu 1.

Otwarcia obrad II Sesji Rady Miejskiej w Kleszczelach dokonał Przewodniczący Rady Jerzy Jaroszewicz witając Burmistrza Kleszczel - Pana Aleksandra Sielickiego, Radnego Rady Powiatu Hajnowskiego - Pana Jana Sawicz, radnych Rady Miejskiej w Kleszczelach, sołtysów z gminy Kleszczele, zaproszonych gości i pozostałych uczestników dzisiejszych obrad.

Przewodniczący stwierdził, że na stan 15 radnych, w obradach uczestniczy 15 radnych, co stanowi wymagane quorum do podejmowania prawomocnych uchwał Rady. Listy obecności radnych, sołtysów i pozostałych osób uczestniczących w obradach w załączeniu do protokołu (załączniki Nr 1, 2 i 3) .

Do punktu 2.

Przewodniczący zaproponował przyjąć przesłany w zawiadomieniach o Sesji projekt porządku obrad. Wobec braku uwag Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przedłożony radnym projekt porządku obrad.

W głosowaniu brało udział 15 radnych, z których wszyscy głosowali za przyjęciem przedłożonego porządku. Przewodniczący stwierdził, że porządek obrad został zatwierdzony jednogłośnie i przedstawia się następująco:

1.Otwarcie obrad.

2.Zatwierdzenie porządku obrad.

3.Przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji.

4.Złożenie ślubowania przez nowo wybranego burmistrza.

5.Interpelacje i zapytania radnych.

6.Ustalenie wynagrodzenia Burmistrzowi Kleszczel.

7.Określenie limitu kilometrów na jazdy lokalne Burmistrzowi Kleszczel.

8.Upoważnienie Przewodniczącego Rady Miejskiej w Kleszczelach do wykonywania czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec Burmistrza Kleszczel.

9.Ustalenie liczebności stałych komisji Rady Miejskiej w Kleszczelach.

10.Powołanie Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Kleszczelach.

11.Powołanie Komisji Budżetu i Finansów.

12.Powołanie Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Socjalnych.

13.Powołanie Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska.

14.Dokonanie zmian w budżecie gminy na 2002 rok.

15.Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

16.Wolne wnioski.

17.Zamknięcie obrad.

Do punktu 3.

Przewodniczący Rady wystąpił z wnioskiem o przyjęcie protokołu z poprzedniej I Inauguracyjnej Sesji Rady Miejskiej w Kleszczelach bez odczytania. Protokół był wyłożony do wglądu w Urzędzie Miejskim oraz obecnie znajduje się na sali obrad.

Do treści protokołu przed obradami Sesji oraz w trakcie Sesji uwag nie wniesiono. Protokół Nr I/02 obrad I Inauguracyjnej Sesji Rady Miejskiej w Kleszczelach przyjęto jednogłośnie bez odczytania.

Do punktu 4.

Przewodniczący Rady powiedział, iż po raz pierwszy burmistrz był wybierany w wyborach powszechnych. Poinformował, iż objęcie obowiązków przez burmistrza następuje z chwilą złożenia wobec Rady ślubowania. Poprosił Pana Aleksandra Sielickiego o przystąpienie do aktu ślubowania. Przewodniczący odczytywał treść ślubowania, Burmistrz powtarzał:

"Obejmując urząd Burmistrza Kleszczel, uroczyście ślubuję, że dochowam wierności prawu, a powierzony mi urząd sprawować będę tylko dla dobra publicznego i pomyślności mieszkańców gminy Kleszczele."

Pan Aleksander Sielicki złożył ślubowanie obejmując z dniem 3 grudnia 2002 r. obowiązki Burmistrza Kleszczel.

Do punktu 5.

Interpelacje i wnioski zgłosili:

Radny Saber Hassoun

na ręce Przewodniczącego złożył dwie interpelacje na piśmie. Interpelacje stanowią załączniki do protokołu nr 4 i 5.

Przewodniczący Rady odczytał na wniosek Pana Hassoun złożone interpelacje.

Radny Mikołaj Szymczuk

w imieniu mieszkańców bloku 8a przy ul. Stacja Kolejowa w Kleszczelach złożył interpelację na piśmie do Przewodniczącego Rady po uprzednim jej odczytaniu. Interpelacja stanowi załącznik nr 6 do protokołu.

Radna Walentyna Duda

przypomniała, iż w z inicjatywy mieszkańców wsi Dasze rozpoczęto asfaltowanie ulicy w Daszach. Inicjatywa polegała na włożeniu wkładu w wysokości 100 zł od gospodarstwa. Zadanie rozpoczęto w kadencji, kiedy była radną. Zadania w całości nie wykonano. Burmistrz obiecał na zebraniu z mieszkańcami, że to zadanie będzie skończone. Inicjatywa mieszkańców winna być uszanowana. Radna wyraziła nadzieję, że w tej kadencji asfaltowanie ulicy zostanie ukończone. Zwróciła się do Burmistrza o wskazanie terminu zakończenia tego zadania.

Do punktu 6.

Skarbnik Gminy Halina Leonkiewicz przedstawiła zasady wynagradzania burmistrza oraz propozycję odnośnie stawki wynagrodzenia zasadniczego w kwocie 4.200 zł i przysługujących dodatków.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad przedstawioną propozycją. W dyskusji głos zabrali:

Radna Walentyna Duda wniosła o pozostawienie wynagrodzenia zasadniczego Burmistrza na dotychczasowym poziomie, czyli w kwocie 4.000 zł brutto uzasadniając swój wniosek trudną sytuacją budżetu gminy. Jednocześnie zaproponowała rozpatrzenie podwyżki wynagrodzenia Burmistrzowi po zatwierdzeniu budżetu na 2003 rok.

Innych wniosków nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wniosek radnej Duda o ustalenie Burmistrzowi wynagrodzenia zasadniczego w wysokości 4.000 zł i rozpatrzenie podwyżki tego wynagrodzenia po zatwierdzeniu budżetu gminy na 2003 r.

W głosowaniu brało udział 15 radnych. Za przyjęciem wniosku głosowało jedenastu radnych, przeciw dwóch, wstrzymało się od głosu dwóch. Przewodniczący Rady stwierdził, iż wniosek został przyjęty.

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Burmistrzowi Kleszczel uwzględniający przyjęty wniosek. Do projektu uchwały radni uwag nie wnieśli.

Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. W głosowaniu brało udział 15 radnych, z których wszyscy opowiedzieli się za powzięciem uchwały. Przewodniczący Rady stwierdził, iż uchwała Nr II/3/02 w sprawie ustalenia wynagrodzenia Burmistrzowi Kleszczel została powzięta jednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 7 do protokołu.

Do punktu 7.

Skarbnik Gminy Halina Leonkiewicz przedstawiła zasady określania limitu kilometrów na jazdy lokalne burmistrzowi w związku z używaniem do celów służbowych własnego samochodu osobowego. Proponuje przyjąć miesięczny limit w wysokości 300 kilometrów, tj. na poziomie dotychczasowym.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad przedstawioną propozycją. W dyskusji głos zabrali:

Radna Walentyna Duda po przeliczeniu limitu kilometrów w odniesieniu do dziennego wykorzystania stwierdziła, iż jest on zawyżony.

Radna Grażyna Bieroza uważa, że limit należy zmniejszyć, ponieważ nigdy nie widziała Burmistrza w Toporkach.

Radny Marek Haponiuk uważa także, że Burmistrz nie wykorzystuje miesięcznie limitu 300 km.

Radny Mirosław Gryniewicki zaproponował ustalić Burmistrzowi limit kilometrów w wysokości 200 km.

Innych wniosków nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wniosek radnego Mirosława Gryniewickiego o ustalenie Burmistrzowi limitu kilometrów na jazdy lokalne w wysokości 200 km.

W głosowaniu brało udział 15 radnych. Za przyjęciem wniosku głosowało siedmiu radnych, przeciw siedmiu, wstrzymał się od głosu jeden radny. Przewodniczący Rady stwierdził, iż głosowanie wniosku radnego Gryniewickiego nie zostało rozstrzygnięte i w związku z tym zarządził powtórzenie głosowania.

W głosowaniu brało udział 15 radnych. Za przyjęciem wniosku głosowało dziewięciu radnych, przeciw sześciu radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że wniosek został przyjęty.

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia limitu kilometrów na jazdy lokalne Burmistrzowi Kleszczel uwzględniający przyjęty wniosek. Do projektu uchwały radni uwag nie wnieśli.

Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. W głosowaniu brało udział 15 radnych, z których za przyjęciem uchwały głosowało dziewięciu radnych, przeciw sześciu. Przewodniczący Rady stwierdził, iż uchwała Nr II/4/02 w sprawie określenia limitu kilometrów na jazdy lokalne Burmistrzowi Kleszczel została powzięta większością głosów, przy sześciu głosach przeciw. Uchwała stanowi załącznik nr 8 do protokołu.

Do punktu 8.

Pani Walentyna Sidoruk - inspektor ds. organizacji, kadr i obsługi rady i jej organów wyjaśniła odnośnie wykonywania czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec burmistrza.

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie upoważnienia Przewodniczącego Rady Miejskiej w Kleszczelach do wykonywania czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec Burmistrza Kleszczel. Do projektu uchwały radni uwag nie wnieśli.

Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. W głosowaniu brało udział 15 radnych, z których za przyjęciem uchwały głosowało piętnastu radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, iż uchwała Nr II/5/02 w sprawie upoważnienia Przewodniczącego Rady Miejskiej w Kleszczelach do wykonywania czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec Burmistrza Kleszczel została powzięta jednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 9 do protokołu.

Do punktu 9.

Pani Walentyna Sidoruk poinformowała, iż w obecnie obowiązujących przepisach, w tym w Statucie Gminy Kleszczele, brak jest uregulowania odnośnie liczebności komisji stałych Rady. W celu uporządkowania tej kwestii zasadne jest powzięcie uchwały. Zapoznała z liczebnością komisji w poprzedniej kadencji.

Przewodniczący Rady zwrócił się o podawanie przez radnych propozycji liczebności poszczególnych Komisji. Radni zgłosili następującą propozycję:

"Komisja Rewizyjna - 3 radnych,

"Komisja Budżetu i Finansów - 3 radnych,

"Komisja Oświaty, Kultury i Spraw Socjalnych - 4 radnych,

"Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska - 4 radnych.

Radny Włodzimierz Wasiluk zgłosił wniosek, aby w związku z brakiem u nas klubów radnych w skład Komisji Rewizyjnej wchodziło po jednym przedstawicielu z każdego komitetu wyborczego, którego kandydaci zostali radnymi. Komisja Rewizyjna byłaby czteroosobowa, natomiast proponuje zmniejszyć liczebność Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska do trzech osób.

Przewodniczący Rady poddał wniosek radnego Włodzimierza Wasiluk o ustalenie Komisji Rewizyjnej w liczbie 4 radnych kosztem Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska, która liczyłaby 3 radnych.

W głosowaniu brało udział 15 radnych. Za przyjęciem wniosku głosował jeden radny, przeciw czternastu radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że wniosek został odrzucony.

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia liczebności stałych komisji Rady Miejskiej w Kleszczelach. Do projektu uchwały radni uwag nie wnieśli.

Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. W głosowaniu brało udział 15 radnych, z których za przyjęciem uchwały głosowało czternastu radnych, przeciw jeden radny. Przewodniczący Rady stwierdził, iż uchwała Nr II/6/02 w sprawie ustalenia liczebności stałych komisji Rady Miejskiej w Kleszczelach została powzięta większością głosów, przy jednym głosie przeciw. Uchwała stanowi załącznik nr 10 do protokołu.

Do punktu 10.

Pani Walentyna Sidoruk poinformowała o trybie powoływania Komisji Rewizyjnej oraz Komisji stałych Rady..

Przewodniczący Rady przedstawił radnym zadania i zakres działania Komisji Rewizyjnej. Zwrócił się do radnych o zgłaszanie kandydatów na Przewodniczącego Komisji.

Radna Walentyna Duda zgłosiła na Przewodniczącą Komisji Rewizyjnej kandydaturę Pani Henryki Ewy Gasowskiej. Pani Gąsowska wyraziła zgodę na pełnienie funkcji Przewodniczącej.

Wobec braku innych propozycji lista kandydatów na Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej została zamknięta.

Przewodniczący Rady o godz. 1515 ogłosił 10 min. przerwę. O godzinie 1525 wznowił obrady Sesji.

Przewodniczący Rady zwrócił się o zgłaszanie kandydatów na członków Komisji. Zgłoszono następujących kandydatów:

"Waldemara Janusza Niewińskiego,

"Mikołaja Szymczuk.

Kandydaci wyrazili zgodę na członkostwo w Komisji Rewizyjnej. Wobec braku innych propozycji lista kandydatów na członków Komisji Rewizyjnej została zamknięta.

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie powołania Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Kleszczelach. Do projektu uchwały radni uwag nie wnieśli.

Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. W głosowaniu brało udział 15 radnych, z których za przyjęciem uchwały głosowało piętnastu radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, iż uchwała Nr II/7/02 w sprawie powołania Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Kleszczelach została powzięta jednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 11 do protokołu.

Do punktu 11.

Przewodniczący Rady przedstawił radnym zadania i zakres działania komisji stałych rady. Zwrócił się do radnych o zgłaszanie kandydatów do pracy w Komisji Budżetu i Finansów.

Zgłoszono następujących kandydatów:

- Michał Kazimieruk

- Teofila Strojna

"Mirosław Gryniewicki.

Kandydaci wyrazili zgodę na członkostwo w Komisji Budżetu i Finansów. Wobec braku innych propozycji lista kandydatów na członków Komisji została zamknięta.

Spośród zgłoszonych wyżej kandydatów na Przewodniczącego Komisji wybrano Panią Teofilę Strojną.

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie powołania Komisji Budżetu i Finansów Rady Miejskiej w Kleszczelach. Do projektu uchwały radni uwag nie wnieśli.

Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. W głosowaniu brało udział 15 radnych, z których za przyjęciem uchwały głosowało piętnastu radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, iż uchwała Nr II/8/02 w sprawie powołania Komisji Budżetu i Finansów Rady Miejskiej w Kleszczelach została powzięta jednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 12 do protokołu.

Do punktu 12.

Przewodniczący Rady zwrócił się do radnych o zgłaszanie kandydatów do pracy w Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska.

Zgłoszono następujących kandydatów:

- Jan Piasecki

- Marek Martynowicz

- Włodzimierz Sajewicz

- Marek Haponiuk

Kandydaci wyrazili zgodę na członkostwo w Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska. Wobec braku innych propozycji lista kandydatów na członków Komisji została zamknięta.

Spośród zgłoszonych wyżej kandydatów na Przewodniczącego Komisji wybrano Pana Marka Martynowicz.

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie powołania Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w Kleszczelach. Do projektu uchwały radni uwag nie wnieśli.

Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. W głosowaniu brało udział 15 radnych, z których za przyjęciem uchwały głosowało piętnastu radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, iż uchwała Nr II/9/02 w sprawie powołania Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w Kleszczelach została powzięta jednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 13 do protokołu.

Do punktu 13.

Przewodniczący Rady zwrócił się do radnych o zgłaszanie kandydatów do pracy w Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Socjalnych.

Zgłoszono następujących kandydatów:

- Walentyna Duda

- Grażyna Bieroza

- Sanber Hassoun

- Włodzimierz Wasiluk

Kandydaci wyrazili zgodę na członkostwo w Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Socjalnych. Wobec braku innych propozycji lista kandydatów na członków Komisji została zamknięta.

Spośród zgłoszonych wyżej kandydatów na Przewodniczącego Komisji wybrano Panią Walentynę Duda.

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie powołania Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Socjalnych Rady Miejskiej w Kleszczelach. Do projektu uchwały radni uwag nie wnieśli.

Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. W głosowaniu brało udział 15 radnych, z których za przyjęciem uchwały głosowało piętnastu radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, iż uchwała Nr II/10/02 w sprawie powołania Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Socjalnych Rady Miejskiej w Kleszczelach została powzięta jednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 14 do protokołu.

Do punktu 14.

Skarbnik Gminy Halina Leonkiewicz przybliżyła radnym zasady dokonywania zmian w budżecie gminy, a następnie przedstawiła propozycję dokonania zmian w budżecie na 2002 r. wraz z uzasadnieniem.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad propozycją zmian w budżecie.

W dyskusji radni głosu nie zabrali.

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2002 r. Do projektu uchwały radni uwag nie wnieśli.

Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. W głosowaniu brało udział 15 radnych, z których za przyjęciem uchwały głosowało piętnastu radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, iż uchwała Nr II/11/02 w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2002 r. została powzięta jednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 14 do protokołu.

Do punktu 15.

Burmistrz Aleksander Sielicki poinformował radnych o trybie przekazywania wniosków oraz ich załatwiania. Zaznaczył, iż forma załatwienia wniosku będzie zależała od wagi podnoszonego problemu. Następnie udzielił odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych:

- pierwsza interpelacja złożona przez Pana Sabera zawiera cztery wnioski. Wszystkie są ważne i muszą być poddane głębokiej analizie. Wówczas będzie im nadany odpowiedni bieg. Radny otrzyma odpowiedź na piśmie, w jaki sposób sprawy będą ukierunkowane. Nie oznacza to, że wnioski będą zrealizowane w taki sposób, jak to radny podnosi.

- budowa zatoczki parkingowej przy Banku Spółdzielczym w Kleszczelach, zdaniem Burmistrza, jest potrzebna głównie dla klientów Banku. Za każdym tego typu wnioskiem kryją się pieniądze. To Bank powinien wystąpić z inicjatywą ofiarowując pewne środki. Wniosek radnego zostanie skierowany do Zarządu Dróg Krajowych. W przeszłości firma "D" składała wniosek o wykonanie parkingu przy sklepach, po uzyskaniu pozytywnej opinii Zarządu Miejskiego w Kleszczelach, ale Zarząd Dróg Krajowych odniósł się negatywnie. Jeżeli Bank będzie w stanie zagwarantować środki, wspólnie z ZDK podejmiemy rozmowy.

- w sprawie przeniesienia przystanku PKS Burmistrz najpierw przeprowadzi konsultację społeczną i wówczas będzie próbował tę kwestię wyjaśnić.

- w sprawie ustawienia sygnalizacji świetlnej i namalowania znaków poziomych na jezdni wniosek będzie po raz kolejny skierowany do ZDK. Zarząd Dróg za każdym razem zasłania się brakiem środków finansowych oraz zbyt niskim natężeniem ruchu. Dla zapewnienia bezpieczeństwa dzieci, dyrektor szkoły zaangażował do pilnowania przejścia jednego ze swoich pracowników.

- druga interpelacja złożona przez Pana Sabera jest zasadna. Cały czas myślimy nad wykonaniem tego zadania. Jest wiele zadań, do których należy wykonać dokumentację techniczną. Zawsze brakuje środków finansowych i powstaje dylemat, które zadanie wybrać, aby pozyskać środki z zewnątrz. Wykonanie wtórnika i dokumentacji technicznej na budowę kanalizacji należy traktować łącznie. Być może to zadanie będzie realizowanie pod koniec kadencji. Radny otrzyma odpowiedź na piśmie. W br. będzie robiona kanalizacja na ulicach Kopernika i Ciasna, w późniejszym okresie na ulicach Boćkowska i Mickiewicza, gdzie jest już dokumentacja techniczna, w dalszej kolejności następne ulice.

- deklarowane zobowiązania w kwocie 10.000 zł zostały zapisane w budżecie gminy na br. Kwota ta nie została przekazana Zarządowi Wspólnot, z dwóch powodów: pierwszy dotyczy zmiany przepisów - brak możliwości prawnej przekazania pieniędzy na rzecz Wspólnoty, drugi - brak środków finansowych. W przyszłym roku będziemy próbowali wywiązać się z tego zobowiązania poprzez lokale, które są gminne i być może zakup materiałów. Trzeba będzie to wspólnie ze Wspólnotami ustalić. W 2003 r. to będzie ujęte w budżecie. Burmistrz dodał, iż radni będą mogli różne zadania do budżetu wstawiać, ale wskazywać trzeba źródła ich finansowania. Często jest problem wykonania czegoś , co jest pilne i aprobowane społecznie, ponieważ pojawia się coś jeszcze pilniejszego.

- w sprawie ulicy w Daszach nie potrafi określić dokładnie terminu zakończenia modernizacji. Na zebraniu w Daszach Burmistrz powiedział, że zadanie to będzie można wykonać, jeżeli o 250.000 zł podwyższona zostanie subwencja oświatowa. Subwencja jest jednak zmniejszona. Podczas spotkania mówiono, że obietnice nie zostały spełnione. Burmistrz przypomniał, iż na zebraniu podczas likwidacji szkoły w Daszach to mieszkańcy zdecydowali, aby asfaltować drogę z Dasz do cerkwi w Kośnej kosztem niewykonania tych odcinków. Nie należy o tym zapominać. Na początku przyszłego roku uchwalany będzie budżet i wówczas spróbujemy znaleźć środki. Burmistrz podejrzewa, że w przyszłym roku zadanie nie będzie wykonane, ale w tej kadencji widzi taką możliwość.

Burmistrz poinformował radnych, że w grudniu br. podejmą uchwałę w sprawie podatków lokalnych. Propozycje stawek podatków zostały już opracowane i zostaną przedłożone radnym. Budżet gminy zależy od wysokości podatków. Burmistrz wyjaśnił zależności pomiędzy przyjętymi stawkami podatków lokalnych, a wysokością naliczanej subwencji.

Radny Saber Hassoun wyjaśnił, iż złożony przez niego wniosek dotyczy zatoczki dla autobusów, nie dla samochodów osobowych.

Wobec braku sprzeciwu Przewodniczący Rady uznał odpowiedzi na interpelacje i zapytania za wyczerpujące.

Do punktu 16.

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Radny Marek Haponiuk

- wnosi, aby obrady Sesji były zwoływane o godz. 1000,

- ująć w porządku posiedzenia następnej Sesji Rady punkt odnośnie wynagrodzenia Przewodniczącego Rady, radnych i sołtysów.

Radny Włodzimierz Wasiluk

- jaki jest stan prawny wodociągu w Kleszczelach. Są ułożone azbestowe rury i z chwilą wejścia do Unii Europejskiej trzeba będzie rury wymieniać, a być może jeszcze wcześniej. Czy gmina podjęła w tym kierunku jakieś kroki?

Burmistrz Aleksander Sielicki powiedział, iż o wodociągach będących na bazie rur azbestowych mówi się od kilku lat. Dotyczy ten problem wielu gmin w kraju. Wykonana była ekspertyza przez Stację Sanitarno - Epidemiologiczną w Warszawie, według której nie ma żadnego zagrożenia, ponieważ przez 30 lat użytkowania rury są obłożone osadem. Ekspertyza będzie radnym przekazana. W przeszłości przy przecinaniu rur fragmenty azbestu mogły się przedostawać do wody. Rury są po gwarancji, ich stan techniczny jest zły i należy je wymienić. Po wykonaniu rozpoznania okazało się, że taniej jest ułożyć nowy wodociąg, niż wymieniać stary. Rury trzeba będzie wymieniać kompleksowo. Z budżetu gminy tego zadania nie da się wykonać. Trzeba będzie przygotować się dokumentacyjnie i pozyskać środki z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Odnośnie stanu prawnego - wodociąg jest gminny. Eksploatatorem jest Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Białymstoku. Brano pod uwagę eksploatację wodociągu we własnym zakresie wspólnie z SKR, ale w związku z dużą awaryjnością wodociągu okazało się to nieopłacalne. Koszty eksploatacji przekraczają dochody ze sprzedaży wody, której zużycie w gminie jest niewielkie. Zarząd prowadzi eksploatację w 50 gminach województwa i to jest im opłacalne.

Do punktu 17.

Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady o godz. 1630 zamknął obrady II Sesji Rady Miejskiej w Kleszczelach.

Protokołowała:
Walentyna Sidoruk

Przewodniczący Rady
/-/ Jerzy Jaroszewicz

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Kleszczelach

Wytwarzający/odpowiadający: Walentyna Sidoruk

Data wytworzenia: 2002-12-03

Wprowadzający: Walentyna Sidoruk

Data wprowadzenia: 2005-07-20

Data modyfikacji: 2008-09-02

Opublikował: Walentyna Sidoruk

Data publikacji: 2005-07-20