Informacja o zmianie opłat za odpady 01.09.2021 r.
Na podstawie art. 6n ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2021 r. poz. 888 ze zm.) Burmistrz Kleszczel zawiadamia, że w dniu 30 lipca 2021 r. Rada Miejska w Kleszczelach podjęła uchwałę Nr XVII/160/2021 w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty (Dz. Urz. Woj. Podl. z 2021 r. poz. 3099).
OBECNIE WSZYSCY MIESZKAŃCY MAJĄ
USTAWOWY OBOWIĄZEK SEGREGACJI ODPADÓW KOMUNALNYCH
Zgodnie z powyższą uchwałą od dnia 1 września 2021 r. w Gminie Kleszczele będą obowiązywać następujące stawki opłat za odpady komunalne:
1) dla nieruchomości stale zamieszkałych:
- 30,00 zł miesięcznie od każdej osoby segregującej odpady zamieszkującej nieruchomość w zabudowie jednorodzinnej oraz w lokalu mieszkalnym w zabudowie wielolokalowej,
- 15,00 zł miesięcznie od szóstej i kolejnej osoby segregującej odpady w przypadku, gdy daną nieruchomość zamieszkuje powyżej 5 osób w zabudowie jednorodzinnej oraz od szóstej i kolejnej osoby zamieszkującej lokal mieszkalny w zabudowie wielolokalowej,
- zwalnia się z części w/w opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w wysokości 10,00 zł miesięcznie od każdej osoby zamieszkującej daną nieruchomość, jeżeli zadeklarują oni kompostowanie odpadów biodegradowalnych w kompostowniku przydomowym,
- 60,00 zł miesięcznie od każdego mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość w przypadku niedopełnienia przez właściciela nieruchomości obowiązku segregacji odpadów; po uzyskaniu informacji o braku segregacji odpadów od firmy odbierającej odpady Burmistrz z urzędu wyda decyzję, w której określi wysokość opłaty podwyższonej za gospodarowanie odpadami komunalnymi za miesiąc lub miesiące, w których nie wypełniono obowiązku segregacji, stosując stawkę opłaty podwyższonej.
Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi powstającymi na nieruchomościach zamieszkałych stanowi iloczyn liczby osób zamieszkujących nieruchomość oraz stawki opłaty.
Właściciel nieruchomości, który chce skorzystać z częściowego zwolnienia z opłaty poprzez zgłoszenie posiadania kompostownika obowiązany jest złożyć nową deklarację. Druki deklaracji uwzględniającej zniżkę będą dostępne od 1 września 2021 r.
W razie stwierdzenia, że właściciel nieruchomości, który złożył oświadczenie o posiadaniu kompostownika w części F.1 deklaracji, jednak nie posiada kompostownika przydomowego i nie kompostuje bioodpadów stanowiących odpady komunalne w kompostowniku przydomowym lub uniemożliwia upoważnionej osobie dokonania oględzin nieruchomości w celu weryfikacji zgodności deklaracji ze stanem faktycznym, Burmistrz Kleszczel stwierdza w drodze decyzji utratę prawa do zwolnienia. Utrata prawa do zwolnienia następuje od pierwszego dnia miesiąca, w którym stwierdzono wystąpienie co najmniej jednej z w/w przesłanek. Ponowne skorzystanie ze zwolnienia może nastąpić nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia, w którym decyzja o utracie prawa do tego zwolnienia stała się ostateczna i wymaga złożenia nowej deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
W przypadku skorzystania z ulgi związanej z kompostowaniem bioodpadów właściciel nieruchomości nie otrzyma worków na bioodpady (w kolorze brązowym) i nie będą one od niego odbierane.
2) dla nieruchomości w części zamieszkałej i w części niezamieszkałej - opłatę oblicza się jako sumę opłat dla nieruchomości stale zamieszkałych oraz iloczynu liczby pojemników lub worków i stawki za pojemnik lub worek:
1) jeżeli odpady są zbierane i odbierane w sposób selektywny stawka opłaty za jednorazowy wywóz pojemnika lub worka o określonej pojemności wynosi:
a) o pojemności 80 l w wysokości 4,40 zł,
b) o pojemności 120 l w wysokości 6,60 zł,
c) o pojemności 240 l w wysokości 13,30 zł;
d) pojemnik 1100 l w wysokości 61,40 zł,
e) pojemnik 5500 l w wysokości 307,00 zł,
f) pojemnik 7000 l w wysokości 390,70 zł,
g) worek 80 l w wysokości 12,70 zł,
h) worek 120 l w wysokości 19,10 zł;
2) jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny stawka opłaty za jednorazowy wywóz pojemnika lub worka o określonej pojemności wynosi:
a) pojemnik 80 l w wysokości 8,80 zł,
b) pojemnik 120 l w wysokości 13,20 zł,
c) pojemnik 240 l w wysokości 26,60 zł,
d) pojemnik 1100 l w wysokości 122,80 zł,
e) pojemnik 5500 l w wysokości 614,00 zł,
f) pojemnik 7000 l w wysokości 781,40 zł,
g) worek 80 l w wysokości 25,40 zł,
h) worek 120 l w wysokości 38,20 zł.
Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi wnosi się przelewem na rachunek bankowy Urzędu Miejskiego w Kleszczelach nr 52 8071 0006 0018 8290 2000 0270, w kasie Urzędu Miejskiego w Kleszczelach lub u inkasenta bez wezwania w terminach:
1) za styczeń, luty, marzec – do 15 marca,
2) za kwiecień, maj, czerwiec – do 15 czerwca,
3) za lipiec, sierpień, wrzesień – do 15 września,
4) za październik, listopad, grudzień – do 15 grudnia.
Właściciele nieruchomości, którzy dokonali wpłaty należności z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w oparciu o wcześniej obowiązującą stawkę opłaty zobowiązani są dokonać dopłaty różnicy wynikającej z nowej stawki opłaty.
Od dnia 1 stycznia 2022 r. będzie obowiązywać ryczałtowa stawka opłaty rocznej za gospodarowanie odpadami komunalnymi od nieruchomości, na której znajduje się domek letniskowy lub inna nieruchomość wykorzystywana na cele rekreacyjno-wypoczynkowe w wysokości:
- 190,00 zł za rok od nieruchomości w przypadku, gdy odpady są zbierane w sposób selektywny,
- 380,00 zł za rok od nieruchomości w przypadku, gdy właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny.
W przypadku nieruchomości, na której znajduje się domek letniskowy lub inna nieruchomość wykorzystywana na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, bez względu na długość okresu korzystania z nieruchomości, ryczałtową roczną opłatę uiszcza się z góry bez wezwania do 15 września każdego roku za bieżący rok. W przypadku, gdy obowiązek uiszczenia opłaty powstał po 15 września danego roku, opłatę w pełnej wysokości uiszcza się w terminie do 10 dnia następnego miesiąca, dla którego powstał obowiązek ponoszenia opłaty.
Od 1 września 2021 r. obowiązuje nowy druk deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Druk deklaracji dostępny jest w Urzędzie Miejskim w Kleszczelach, pokój nr 10 oraz na stronie Biuletynu Informacji Publicznej w zakładce Załatwianie spraw/Ochrona środowiska i gospodarka odpadami.
Zmiana stawki nie powoduje konieczności składania nowej deklaracji przez właściciela nieruchomości i obowiązuje do czasu wystąpienia zmiany danych mających wpływ na wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi określonej w deklaracji (np. zmiana ilości osób zamieszkujących daną nieruchomość związaną z narodzinami, zgonem, zmianą miejsca zamieszkania, kompostowaniem bioodpadów w przydomowym kompostowniku). Deklarację o zmianie danych należy złożyć w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana.
Zgodnie z treścią ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach każdy właściciel nieruchomości zamieszkałej otrzyma zawiadomienie o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wyliczonej na podstawie danych wskazanych w dotychczasowej deklaracji oraz nowej stawce opłaty. Zawiadomienie zostanie doręczone przed pierwszym terminem płatności zmienianej opłaty, który przypada na 15 września 2021 r.
Kleszczele, dnia 23 sierpnia 2021 r.
BURMISTRZ
/-/ mgr inż. Aleksander Sielicki
Metryka strony