Protokół Nr VI/03

Protokół Nr VI/03

obrad VI Sesji Rady Miejskiej w Kleszczelach odbytych w dniu 26 sierpnia 2003 roku.

Obrady rozpoczęto o godzinie 1005 w sali Miejskiego Ośrodka Kultury w Kleszczelach.

Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Miejskiej w Kleszczelach - Pan Jerzy Jaroszewicz.

W obradach uczestniczyli radni: Grażyna Bieroza, Walentyna Duda, Henryka Ewa Gąsowska, Mirosław Gryniewicki, Marek Haponiuk, Jerzy Jaroszewicz, Michał Kazimieruk, Marek Martynowicz, Waldemar Janusz Niewiński, Jan Piasecki, Włodzimierz Sajewicz, Teofila Strojna, Mikołaj Szymczuk i Włodzimierz Wasiluk. W obradach nie uczestniczył radny Saber Hassoun, który nieobecności nie usprawiedliwił.

Protokołowała: Walentyna Sidoruk.

Do punktu 1.

Otwarcia obrad VI Sesji Rady Miejskiej w Kleszczelach dokonał Przewodniczący Rady Jerzy Jaroszewicz witając Pana Mikołaja Modzianowskiego - Gminnego Komendanta OSP w Kleszczelach, Pana Mikołaja Janowskiego - Kierownika Biura Powiatowego AriMR w Hajnówce, Pana Aleksandra Sielickiego - Burmistrza Kleszczel, Pana Jana Sawicz - radnego Rady Powiatu Hajnowskiego, radnych Rady Miejskiej w Kleszczelach, sołtysów z gminy Kleszczele, zaproszonych gości i pozostałych uczestników dzisiejszych obrad.

Przewodniczący stwierdził, że na stan 15 radnych, w obradach uczestniczy 14 radnych, co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwał Rady. Listy obecności radnych, sołtysów i pozostałych osób uczestniczących w obradach w załączeniu do protokołu (załączniki Nr 1, 2, 3).

Do punktu 2.

Przewodniczący Rady poinformował, iż ze względów technicznych (awaria komputera) nie może być zrealizowany punkt 3 "Przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji", w związku z urlopem kierownika Komisariatu Policji w Kleszczelach w pkt. 9 będzie przedstawiona tylko informacja o stanie bezpieczeństwa pożarowego. Ponadto wniósł o dodanie w porządku obrad w punkcie 10 "Powzięcie uchwał w sprawach":

-podpunktu 11d w brzmieniu: "Komisji Rewizyjnej",

-podpunktu 12 w brzmieniu: "zmieniająca uchwałę w sprawie inkasa zobowiązań podatkowych oraz określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso ",

-podpunktu 13 w brzmieniu:"zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia cen i opłat za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej stanowiących własność Gminy Kleszczele"

oraz podpunkty 9 i 10 porządku obrad omówić w pierwszej kolejności, jako podpunkty 1 i 2. Przesunięciu ulegną punkty od 4 do 13, jako punkty 3 - 12.

Wobec braku dalszych uwag Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt porządku obrad wraz z wprowadzonymi powyżej poprawkami.

W głosowaniu brało udziałczternastu radnych, z których "za" przyjęciem przedstawionego wyżej porządku obrad głosowało czternastu radnych, "przeciw" głosowałozero radnych, "wstrzymało się" od głosuzero radnych. Przewodniczący stwierdził, że porządek obrad został przyjęty jednogłośnie i przedstawia się następująco:

1.Otwarcie obrad.

2.Zatwierdzenie porządku obrad.

3.Interpelacje i zapytania radnych.

4.Informacja Kierownika Biura Powiatowego ARiMR w Hajnówce w sprawie wypełniania wniosków:

- o nadanie numeru identyfikacyjnego gospodarzowi,

- powierzchniowego o płatności obszarowe.

5.Informacja Burmistrza o bieżących sprawach gminy

- informacja z realizacji uchwał Rady.

6.Przedłożenie informacji z wykonania budżetu gminy na I półrocze 2003 r.

7.Stan oświaty na terenie gminy.

8.Informacja o stanie bezpieczeństwa pożarowego na terenie gminy.

9.Powzięcie uchwał w sprawach:

1)użyczenia nieruchomości stanowiących własność Gminy Kleszczele,

2)zbycia nieruchomości stanowiących własność gminy,

3)zmiany Statutu Gminy Kleszczele,

4)zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia liczebności stałych Komisji Rady Miejskiej w Kleszczelach,

5)powołania Komisji Budżetu, Finansów i Rozwoju Gminy Rady Miejskiej w Kleszczelach,

6)powołania Komisji Ochrony Środowiska, Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej i Przestrzennej Rady Miejskiej w Kleszczelach,

7)powołania Komisji Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej i Spraw Socjalnych Rady Miejskiej w Kleszczelach,

8)powołania Zespołu opiniującego kandydatów na ławników Sądu Rejonowego w Bielsku Podlaskim,

9)dokonania zmian w budżecie gminy,

10)upoważnienia kierownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kleszczelach do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej,

11)przyjęcia planu pracy stałych Komisji Rady:

a)Komisji Budżetu, Finansów i Rozwoju Gminy Rady Miejskiej w Kleszczelach,

b)Komisji Ochrony Środowiska, Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej i Przestrzennej Rady Miejskiej w Kleszczelach,

c)Komisji Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej i Spraw Socjalnych Rady Miejskiej w Kleszczelach,

d)Komisji Rewizyjnej,

12)zmieniająca uchwałę w sprawie inkasa zobowiązań podatkowych oraz określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso,

13)zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia cen i opłat za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej stanowiących własność Gminy Kleszczele.

10.Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

11.Wolne wnioski.

12.Zamknięcie obrad.

Do punktu 3.

Pan Mikołaj Janowski poinformował, iż Agencja zakończyła już akcję kolczykowania bydła. Obecnie kolczykowanie na terenie Gminy Kleszczele prowadzi Pan Jarosław Gerasimiuk, który wygrał przetarg. We wrześniu br. Kierownik spodziewa się kontroli Biura Powiatowego pod kątem prowadzenia przez rolników książki rejestracji stada bydła. Wyjaśnił konsekwencje nieprowadzenia księgi dla rolników. Obecnie ok. 90 % ksiąg nie jest prowadzonych. Rolnicy nie są przyzwyczajeni do prowadzenia dokumentacji. Wyjaśnił zasady i celowość znakowania zwierząt oraz konsekwencje niedopełnienia tego obowiązku. Poinformował, iż odbyły się dwa szkolenia pilotażowe z zakresu wypełniania wniosków. Przekazał, jakie najczęściej błędy popełniali rolnicy przy wypełnianiu wniosków o nadanie nr identyfikacyjnego gospodarstwa. Zwrócił uwag na konsekwencje błędnego wypełnienia wniosku. W miesiącach październik - grudzień planuje przeprowadzenie szkoleń w każdym sołectwie na terenie powiatu hajnowskiego. Poinformował, jakie materiały powinni mieć rolnicy na szkolenie. Wyjaśnił w sprawie interpretacji działki rolnej w rozumieniu przepisów unijnych. Poinformował o wysokości dopłat, które rolnicy mogą otrzymać. Nadmienił, iż przyznanie dopłaty będzie uzależnione od stanu gospodarstwa. Dopłaty będą tylko przyznawane na działki o powierzchni co najmniej 1 ha. Nie kwalifikują się tu działki będące pod siedliskiem.

Sołtys wsi Pogreby Jerzy Wasiluk

-kolczykowane było bydło, ale krowa rozerwała ucho i zgubiła kolczyk. Rolnik do dziś nie otrzymał duplikatu.

-czy dopłatę otrzyma także wspólnota pastwiskowa?

Pan Janowski wyjaśnił, że centrala nie dostarczyła jeszcze duplikatów. Niektórzy rolnicy oczekują nawet 4 miesiące. System komputerowy w Agencji jeszcze nie ruszył. Jeżeli ruszy, wszystko będzie realizowane na bieżąco. Odnośnie dofinansowania wspólnot pastwiskowych wyjaśnił, iż wszystkie wspólnoty zostały podane i po złożeniu wniosku otrzymają dopłaty. Także koła łowieckie dzierżawiące grunty o pow. przekraczającej 1 ha i utrzymujące uprawy w dobrej kulturze, dopłaty otrzymają.

Przewodniczący Rady podziękował Kierownikowi Biura za przedstawienie informacji.

Do punktu 4.

Interpelacje i wnioski zgłosili:

Mirosław Gryniewicki

-kiedy będzie w Dobrowodzie wykonany przystanek dla dzieci?

-Czy jest możliwość poprawienia drogi z Kleszczel na Repczyce,

-na żwirowni jest wywożony żwir ze składów pozostawionych przez "BAUMA" i z nowej ściany koło torów. Czy nie jest to bezprawnie?

RadnyWłodzimierz Sajewicz

-na drodze do Policznej - na odcinku od sklepu do końca wsi, z lewej strony - pęka asfalt. Dalej tą drogą jeżdżą samochody ciężarowe. Droga nie została dokończona, ponieważ Starostwo nie ma pieniędzy.

Radna Grażyna Bieroza

-wywrotka dalej codziennie wozi żwir i rozbija drogi. Droga została trochę poprawiona, ale niechlujnie. Zasypane zostały tylko doły.

-na drodze Toporki Grabowiec na mostku jest dziura, którą trzeba usunąć,

-wnioskuje, aby obkosić drogę z Toporek do Zaleszan. W ub.r. nie mógł przejechać tędy autobus.

Radny Jan Piasecki

-wnioskuje, aby zaasfaltować kawałek drogi z Żuk do Piotrowszczyzny. Poza asfaltem trudno wyminąć się. Drogi powiatowe na tym terenie są bardzo złe. Nie są to już drogi żwirowe, tylko gruntowe. Ponadto trzeba oczyścić pobocza tych dróg.

-czy są prowadzone prace odnośnie zagospodarowania. Uważa, że należy konsultować z mieszkańcami plany zalesiania gruntów. Obecnie zalesianie przebiega różnie. Był wyznaczony teren rolny, a w środku tego prowadzone jest zalesianie. Zwierzyna leśna powoduje bardzo duże straty w uprawach szczególnie w roku bieżącym.

Do punktu 5.

Burmistrz Aleksander Sielicki poinformował, iż łącznie z materiałami na sesję została radnym przesłana informacji o realizacji uchwał Rady Miejskiej w Kleszczelach. Zwrócił się o zgłaszanie w tej sprawie uwag. Radni głosu nie zabrali.

Wobec braku sprzeciwu Przewodniczący Rady uznał informację o realizacji uchwał Rady Miejskiej w Kleszczelach w I półroczu 2003 r. za przyjętą. Informacja stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

Burmistrz przedstawił informację o bieżących sprawach:

-w okresie między sesjami burmistrz wydał 25 zarządzeń. Przedstawił kolejno, jakich spraw zarządzenia dotyczyły,

-zostało zakończone zadanie "Budowa kolektora sanitarnego na ul. Koprenika i ul. Ciasnej w Kleszczelach" realizowane w ramach programu SAPARD. Zadanie to opłacono kosztem kredytu pomostowego zaciągniętego w NFOŚiGW. W ciągu 3 miesięcy powinien nastąpić zwrot środków do 50 %. Program SAPARD nie jest korzystny dla gmin.

-bardziej korzystny jest program PHARE. Środki są przekazywane w trakcie prowadzenia inwestycji. Zadanie realizowane w ramach tego programu, a dotyczące rozbudowy sieci wodociągowej i budowy kolektora sanitarnego z Kleszczel do Repczyc do końca września ma być zrealizowane. Obecnie spóźnia się podwykonawca z dostarczeniem do każdej przepompowni pomp, ale z terminem wykonania nie ma zagrożenia. Transza z budżetu gminy będzie opłacona pod koniec listopada po otrzymaniu środków z SAPARD, tj. ok. 60.000 zł. Oba zadania zostaną sfinansowane z bieżącego budżetu. Do spłaty w przyszłym roku pozostanie kredyt zaciągnięty w WFOŚiGW. Kredyt pomostowy musi być spłacony w br. Burmistrz wyjaśnił, iż zaciągając ten kredyt skorzystał z uprawnień danych burmistrzowi na zaciąganie kredytu krótkoterminowego.

-powoli będą wycofywani pracownicy z kąpieliska w Repczycach. Jeszcze nie wiadomo, jakie koszty poniesiono. Z poprzednich lat wiadomo, że Gmina do tych zadań dołożyła. Czynione jest to świadomie, ponieważ jest to cenne społecznie. Pływanie jest najlepszym elementem kształtującym prawidłową postawę.

-przyjmowana była uchwała w sprawie opłat za korzystanie z basenu. Nie pomyślano wówczas o kąpielisku. Burmistrz wydał zarządzenie o pobieraniu opłaty na kąpielisku. Opłaty w pewnym sensie zrekompensowały wydatki, ale jeszcze dołożono ok. 4.000 zł - 3.000 zł na zakup 2 rowerów wodnych i inne wydatki. Ponadto ponoszono koszty badania jakości wody, badania ratunkowego pogotowia wodnego - po 400 zł za każdy przyjazd. Zanim nie powstaną miejsca noclegowo - szkoleniowe, gmina zawsze będzie dokładać. Istotne jest przygotowanie planu zagospodarowania przestrzennego, aby mogła powstać infrastruktura kubaturowa administrowana przez gminę. Np. W Bachmatach po wykorzystywaniu domków przez okres roku są dochody równoważne wysokości podatku rolnego. U nas z czasem będzie podobnie.

-wyjaśnił w sprawie zamknięcia na tydzień kąpieliska w Repczycach. Badania wody nie potwierdziły zanieczyszczenia wody. Woda była dodatkowo badana przez SANEPID w Białymstoku. Burmistrz uważa, że SANEPID popełnił błąd. Została wydana decyzja zza biurka na podstawie błędnych badań lekarzy w Czeremsze i w Kleszczelach. Niektórym osobom zależało na tym, aby kąpielisko zamknąć. Zdaniem Burmistrza wpłynęła na to atmosfera, która wytworzyła się w Kleszczelach. SANEPID nie powinien sugerować się opinią tych lekarzy, a opierać się na opinii dermatologa. Gmina przez tą decyzję straciła.

Radna Grażyna Bieroza

-4 osoby z rodziny radnej kąpały się w Repczycach i po kąpieli wszyscy dostali wysypki. Woda była cuchnąca. Na pewno wysypka pojawiła się po wodzie w zalewie.

Burmistrz stwierdził, że tego typu opinie, które wypowiada radna, niekorzystnie wpływają na gminę. SANEPID przyznał się do swego błędu. To właśnie po takich opiniach, które wypowiedziała radna, SANEPID zamknął kąpielisko. Po kilkunastu badaniach wody nie ujawniono nic w wodzie. Zrobiono dodatkowe badania fizyko - chemiczne. Przyczyny trzeba szukać gdzie indziej. Trzeba udać się do dermatologa i ustalić czy schorzenie skóry jest spowodowane jakością wody. Nie wzięto pod uwagę liczby osób, które dostały kąpały się i które dostały wysypki.

RadnaWalentyna Duda

-opinia dermatologa jest taka, że są osoby mniej odporne i wówczas pojawia się wysypka.

Burmistrz zapewnił, iż woda w Repczycach spełnia normy. Był to ewidentny błąd SANEPID-u. Gdyby pani inspektor przyjechała i wykonała badania wody na miejscu, takiej decyzji nie byłoby.

Burmistrz kontynuował przedstawianie informacji o sprawach bieżących:

-trwają remonty świetlic wiejskich w Daszach, Dobrowodzie i Policznej. Prace rozpoczęto późno, ponieważ nie dysponował Urząd pracownikami. Pracowników zatrudnionych wcześniej skierowano na kąpielisko i na basen. Po zatrudnieniu nowych w lipcu rozpoczęto remonty.

-jest przyjęta strategia odnośnie budowy przystanku w Dobrowodzie. Wjazd jest robiony przy pomocy Powiatowego Zarządu Dróg w Hajnówce. Zadaszenie powinno być wykonane do połowy września br.

-położono asfalt do Karetki Pogotowia w Kleszczelach i części ul. Świerczewskiego - od skrzyżowania do Galerii Smyka. Asfalt do Karetki firma "M" wykonała nieodpłatnie, natomiast na ul. Świerczewskiego gmina poniosła tylko koszt materiałów, a robocizna na koszt firmy "M".

-wykonano nawierzchnię asfaltową do Żuk. Koszt tego zadania, to ok. 60.000 zł,

-wykonano asfaltowanie odcinka drogi z Kleszczel do Hajnówki przed Jelonką (2 km). Koszt tego zadania to ok. 1.200.000 zł.

-Urząd Marszałkowski przyznał dotację na remont drogi gminnej Toporki - Reduty w wysokości 20.000 zł. Po otrzymaniu dotacji część tej drogi będzie zrobiona.

-w ostatnich dniach załączane są lampy uliczne wieczorem. Po przeanalizowaniu sytuacji planuje się we wrześniu załączanie lamp także rano.

Burmistrz podkreślił, iż wszystkie zadania realizowane w ramach budżetu gminnego wymagają ogromnej mobilizacji, gdyż środki nasze są niewielkie. To jest dodatkowa trudność, ale Burmistrz panuje nad sytuacją. Na bieżąco podejmuje działania, aby nie doprowadzić do zakłóceń płynności finansowej.

Poinformował, iż do 15 września jest termin składania wniosków do programu SAPARD. Przygotowuje wniosek na budowę kolektora sanitarnego na ul. Kolejowej w części za POM w kierunku wsi Czeremcha. W najbliższym czasie planowana jest licytacja majątku po firmie "P" oraz zostały sprzedane w tej okolicy dwie nieruchomości gminne i jedna po SKR. Budując kolektor w tym rejonie stworzy się lepszą szansę rozwoju 5 podmiotom tam funkcjonującym i tym, które powstaną. Zadanie to będzie realizowane po 1 maja 2004 r. Wkład własny gminy wyniesie ok. 50.000 zł. Decyzję o przygotowaniu wniosku na ten odcinek ulicy Burmistrz uzasadnił także tym, że po akcesji Polski do Unii Europejskiej będą programy bardziej atrakcyjne na wykonanie zadań dotyczących ochrony środowiska. Gmina będzie musiała taką strategię opracować, aby te zadania realizować. Burmistrz wyjaśnił, iż ul. Kopernika nie jest modernizowana, ponieważ nie kwalifikuje się do tego programu. Takie bariery ustawili Polacy. Dokumentacyjnie zadanie jest przygotowane, ale odcinek drogi musi przekraczać 500 mb.

Radny Marek Martynowicz

-jakie środki poszły na asfaltowanie ul. Świerczewskiego? Czy to ujęto w planie?

Burmistrz odpowiedział, iż na materiały wydatkowano 12.000 zł w ramach zadań bieżących z działu "transport". Robocizna była gratisowo.

Skarbnik Gminy wyjaśniła, że jest to zadanie bieżące, nie inwestycyjne.

Wobec braku uwag informacja została przyjęta.

Do punktu 6.

Skarbnik Gminy Halina Leonkiewicz wyjaśniła, iż zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych informacyjnie przedstawiane jest sprawozdanie z realizacji budżetu za I półrocze. Radni pisemną informację otrzymali wraz z zawiadomieniem o sesji Rady. Skarbnik omówiła realizację budżetu. Po stronie dochodów na plan 4.027.839 zł uzyskano kwotę 2.239.287 zł, co stanowi 55,60 %. Po stronie wydatków na plan 4.057.981 zł wykonano 2.079.439 zł, co stanowi 51,24 %.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję w sprawie realizacji budżetu za I półrocze br. W dyskusji głos zabrali:

Radny Marek Martynowicz

-w dziale "rolnictwo" jest różnica w porównaniu z planem budżetu na br. - pojawił się dodatkowy paragraf, przepadł dział "rozliczenia różne".

Skarbnik Gminy wyjaśniła, że zmiana w budżecie została wprowadzona zarządzeniem Burmistrza. Paragraf został wprowadzony po podpisaniu umowy w związku z realizacją programu SAPARD i PHARE. Paragraf do budżetu można było wprowadzić dopiero po przekazaniu środków. Zadanie to było poprzednio ujęte w załączniku do uchwały budżetowej dotyczącym zadań inwestycyjnych.

Przewodniczący Rady o godz. 1200 ogłosił 10 minutową przerwę. O godz. 1210 obrady wznowiono.

Skarbnik wyjaśniła, iż rezerwą ogólną, zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych, może dysponować Burmistrz. Kwota 9.000 zł z rezerwy ogólnej została rozdysponowana.

Radny Marek Martynowicz

-uważa, że radni powinni otrzymywać zarządzenia burmistrza.

Sekretarz Gminy Alina Snarska poinformowała, że zarządzenia burmistrza są dokumentami jawnymi i zawsze można się z ich treścią zapoznać.

Radny Marek Martynowicz

-informacja powinna być przygotowana jasno. Z informacji powinno wynikać, że "0" jest równe "0", budżet powinien się domykać.

Burmistrz zauważył, że powstaje tu znowu nieprzyjazna atmosfera, pojawił się znów brak zaufania do Burmistrza. Burmistrz otrzymał kompetencje do podejmowania zarządzeń odnośnie budżetu, które wcześniej podejmował Zarząd. Należy obdarzyć się zaufaniem. Nie należy wymagać od burmistrza i pracowników, aby wykonywali zadania nie unormowane prawnie. Budżet jest tak napięty, że trzeba przesuwać środki. Skarbnik jest do dyspozycji na posiedzeniach komisji Rady. Zarzuty radnego są bezpodstawne. Zapewnił, że w budżecie gminy wszystko jest dopięte.

Skarbnik dodała, że otrzymane dotacje muszą być na bieżąco do budżetu wprowadzane. Trudno blokować środki w oczekiwaniu na obrady Rady.

Sekretarz poinformowała, że wszystkie zarządzenia Burmistrza są przesyłane do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, która sprawuje nadzór. Jeżeli byłyby niedopatrzenia, RIO natychmiast reagowałoby.

Zarządzenie Nr I/38/03 Burmistrza Kleszczel z dnia 8 sierpnia 2003 r. w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu gminy za I półrocze 2003 roku stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

Do punktu 7.

Pani Alina Snarska prowadząca sprawy oświaty w gminie odczytała informację o stanie oświaty. Pisemną informację otrzymali także radni. Informacja stanowi załącznik nr 6 do protokołu.

Do przedstawionej informacji radni zapytań nie wnieśli.

Burmistrz zwrócił uwagę na informację dotyczącą wydatków na oświatę w br. Ponad 300.000 zł z budżetu gminy trzeba przeznaczyć na funkcjonowanie oświaty. To zamyka drogę do przeznaczania środków w innych dziedzinach. Zdarzają się takie sytuacje, które są niezależne od Burmistrza. Burmistrz wyraził zdziwienie postawą tych nauczycieli, którzy wykorzystują wszystkie zapisy wynikające z Karty Nauczyciela. Nauczyciele nie przyjmują informacji w jak trudnej sytuacji jest gmina. Dwaj nauczyciele będą siedzieć w domu, a z budżetu gminy będzie płacone im wynagrodzenie. Nie można, zdaniem Burmistrza, obchodzi obojętnie obok takiej sytuacji. Radni, powinni takie postawy napiętnować. Jeżeli będzie tylko możliwość rozwiązania z tymi osobami umowy o pracę, umowa będzie rozwiązana. W sytuacji, gdzie oszczędza się każdą złotówkę, tak robić nie można.

Burmistrz dodał, że zabrano w br. 250.000 zł subwencji oświatowej, a oddano tylko 85.000 zł. Gdyby w całości udało się subwencję oświatową odzyskać, a w takiej sytuacji nie będzie możliwości wykonania drogi w Daszach.

Radna Walentyna Duda

-jest oburzona i zbulwersowana wypowiedzią Burmistrza. Burmistrz mówi, że ci nauczyciele ośmielili się nadużyć finansów gminy o te 60.000 zł. Traktuje tych nauczycieli jak przestępców, bo ośmielili się wystąpić o urlop dla poratowania zdrowia. Burmistrz powinien wstydzić się tak nauczycieli traktować. Burmistrz powinien porównać wynagrodzenie swoje i nauczycieli. Radna podejrzewa, że wynagrodzenie Burmistrza jest 5 razy wyższe niż tych nauczycieli. Będąc emerytowaną nauczycielką otrzymuje 800 zł emerytury. Zwróciła się z zapytaniem o wysokość emerytury, którą otrzyma w przyszłości Burmistrz mając takie wynagrodzenie? Nauczyciele ciężko pracują w dziećmi.

Burmistrz odniósł się do wypowiedzi w sprawie wynagrodzenia Burmistrza., że zarabia 5 razy tyle, co nauczyciel. Poprzednia Rada przyjmowała regulamin wynagradzania nauczycieli. To Burmistrz zagwarantował wszystkie dodatki w górnej wysokości. Wynagrodzenie nauczycieli w Kleszczelach jest najwyższe w porównaniu z sąsiednimi sąsiednimi gminami. Burmistrz zarabia dwa razy tyle co nauczyciel. Każdy ma prawo być burmistrzem i pobierać takie wynagrodzenie. Uposażenie Burmistrza jest jednym z najniższych. Nie można porównywać wynagrodzenia burmistrza i nauczyciela. Dzięki Burmistrzowi te wynagrodzenia są najwyższe. Zarzuty wypowiadane z podniesionym głosem publicznie należy przemyśleć. Podkreślił, że nie tylko nauczyciel traci zdrowie w pracy. Nie jest to odosobniona grupa zawodowa, której trzeba wszystko zapewnić. Powstała taka sytuacja, gdzie 60.000 zł trzeba wyrzucić w błoto. Obecnie z uzyskaniem skierowania na urlop nie ma problemów. Pacjent domaga się skierowania i na jego wniosek otrzymuje. Takie postawy trzeba napiętnować, a głosy takie, jak radnej Duda, to fałsz i oszczerstwo. W innej sytuacji budżetowej Burmistrz być może nie zwróciłby uwagi, ale obecnie uważa, że jest to nie na miejscu.

Radna Walentyna Duda

-z urlopu dla poratowania zdrowia korzysta mało nauczycieli. Gmina nasza z tego powodu nie zawali się. Popiera nauczycieli, że odważyli się z tego przywileju skorzystać.

Burmistrz uważa, że brak napiętnowania takich postaw może doprowadzić do sytuacji, gdzie w za kilka lat np. 10 nauczycieli złoży jednocześnie wnioski o urlop dla poratowania zdrowia.

Przewodniczący Rady stwierdził, iż radna Duda tak broni nauczycieli, ponieważ sama była nauczycielką. Inni radni uwag do przedstawionej informacji nie wnoszą. Gdyby radna pracowała w firmie "D", byłaby innego zdania.

Do punktu 8.

Gminny Komendant OSP Mikołaj Młodzianowski przedstawił informację na temat funkcjonowania oraz wyposażenia jednostek ochotniczej straży pożarnej. Komendant podziękował Burmistrzowi za zaangażowanie w pomoc przy realizacji zadań straży pożarniczych.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. W dyskusji głos zabrali:

Sołtys wsi Pogreby Jarzy Wasiluk

-czy nie byłoby celowe wyposażyć w węże ( nawet używane) wsi, w których nie ma straży?

Komendant poinformował, że było planowane wcześniej przekazanie węży. Jednostka OSP w Sakach przekazała węże do Zaleszan. Węże te zostały zniszczone, wykorzystywane były do innych celów. Jeżeli będzie nadwyżka węży i znajdzie się odpowiednich ludzi, zadanie to będzie realizowane.

Radny Włodzimierz Sajewicz

- konserwator z Dubicz Cerkiewnych zabezpieczył tak hydranty, że w razie potrzeby, nie ma dostępu do wody. Trzeba zakupić własne zabezpieczenia hydrantu, ponieważ w zbiorniku p/poż. nie ma wody.

Informacja o stanie bezpieczeństwa pożarowego na terenie Gminy Kleszczele stanowi załącznik nr 7 do protokołu.

Do punktu 9.1 i 9.2.

Burmistrz poinformował, iż Zarządy Wspólnot Mieszkaniowych domów 8A, 8B i 8C zwróciły się z prośbą do Urzędu Miejskiego o użyczenie w bezpłatne użytkowanie części nieruchomości po byłym POM położonej w sąsiedztwie budynków mieszkalnych. Zdaniem Burmistrza brak jest przeciwskazań do użyczenia.

Projekt drugiej uchwały dotyczy zbycia nieruchomości. W projekcie są wymienione nieruchomości:

-zlokalizowana w Kleszczelach w uroczysku Pieńki, przy drodze rolniczej,

-położona przy drodze wojewódzkiej z Kleszczel do Siemiatycz,

-położona w obrębie wsi Zaleszany, sąsiadująca ze świetlicą wiejską,

-nieruchomość zlokalizowana na końcu ul. Dobrowodzkiej w Kleszczelach.

Do przedstawionych propozycji radni uwag nie wnieśli.

Przewodniczący Rady przedstawił projekt projekt uchwały w sprawie użyczenia nieruchomości stanowiących własność Gminy Kleszczele. Do projektu uchwały radni uwag nie wnieśli.

Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu brało udział czternastu radnych, z których "za" przyjęciem uchwały głosowało czternastu radnych, "przeciw" głosowałozero radnych, "wstrzymało się" od głosuzero radnych. Przewodniczący stwierdził, że uchwała Nr VI/47/03 w sprawie użyczenia nieruchomości stanowiących własność Gminy Kleszczele została powziętajednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 8 do protokołu.

Przewodniczący Rady przedstawił projekt projekt uchwały w sprawie zbycia nieruchomości stanowiących własność Gminy Kleszczele. Do projektu uchwały radni uwag nie wnieśli.

Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu brało udział czternastu radnych, z których "za" przyjęciem uchwały głosowało czternastu radnych, "przeciw" głosowało zero radnych, "wstrzymało się" od głosu zero radnych. Przewodniczący stwierdził, że uchwała Nr VI/48/03 w sprawie zbycia nieruchomości stanowiących własność Gminy Kleszczele została powzięta jednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 9 do protokołu.

Do punktu 9.3.

Sekretarz Gminy wyjaśniła, iż występuje z propozycją zmiany Statutu Gminy, ponieważ kontrola Urzędu przeprowadzona w miesiącu czerwcu br. stwierdziła uchybienie polegające na braku uregulowania przez Radę następujących kwestii:

-zasad sporządzania i ewidencjonowania protokołów Komisji oraz uchwał Komisji,

-organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków przez Radę.

Ponadto należy dostosować do obowiązujących przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej zasady udostępniania informacji publicznej. Wnosi o dokonanie zmian w Statucie Gminy.

Radny Włodzimierz Wasiluk opuścił na 15 miniut salę obrad.

Wobec braku uwag Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany Statutu Gminy Kleszczele. Do projektu uchwały radni uwag nie wnieśli.

Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu brało udział trzynastu radnych, z których "za" przyjęciem uchwały głosowało trzynastu radnych, "przeciw" głosowało zero radnych, "wstrzymało się" od głosu zero radnych. Przewodniczący stwierdził, że uchwała Nr VI/49/03 w sprawie zmiany Statutu Gminy Kleszczele została powzięta jednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 10 do protokołu.

Do punktu 9.4.

Sekretarz Gminy wyjaśniła, iż przedłożony radny projekt uchwały jest konsekwencją przyjętego na poprzedniej sesji Rady nowego Statutu Gminy. W chwili powoływania Komisji obowiązywał stary Statut. Jest propozycja zmiany tylko nazw Komisji i pozostawienie liczebności i składów Komisji, jak w uchwale poprzedniej. Jeśli radni wyrażą wolę zmiany Komisji mogą to uczynić.

Radni zaakceptowali przedstawioną propozycję odnośnie liczebności komisji stałych i zaproponowanych składów.

Wobec braku uwag Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia liczebności stałych Komisji Rady Miejskiej w Kleszczelach. Do projektu uchwały radni uwag nie wnieśli.

Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu brało udział trzynastu radnych, z których "za" przyjęciem uchwały głosowało trzynastu radnych, "przeciw" głosowało zero radnych, "wstrzymało się" od głosu zero radnych. Przewodniczący stwierdził, że uchwała Nr VI/50/03 zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia liczebności stałych Komisji Rady Miejskiej w Kleszczelach została powzięta jednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 11 do protokołu.

Do punktu 9.5.

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie powołania Komisji Budżetu, Finansów i Rozwoju Gminy Rady Miejskiej w Kleszczelach. Do projektu uchwały radni uwag nie wnieśli.

Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu brało udział trzynastu radnych, z których "za" przyjęciem uchwały głosowało trzynastu radnych, "przeciw" głosowało zero radnych, "wstrzymało się" od głosu zero radnych. Przewodniczący stwierdził, że uchwała Nr VI/51/03 w sprawie powołania Komisji Budżetu, Finansów i Rozwoju Gminy Rady Miejskiej w Kleszczelach została powzięta jednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 12 do protokołu.

Do punktu 9.6.

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie powołania Komisji Ochrony Środowiska, Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej i Przestrzennej Gminy Rady Miejskiej w Kleszczelach. Do projektu uchwały radni uwag nie wnieśli.

Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu brało udział trzynastu radnych, z których "za" przyjęciem uchwały głosowało trzynastu radnych, "przeciw" głosowało zero radnych, "wstrzymało się" od głosu zero radnych. Przewodniczący stwierdził, że uchwała Nr VI/52/03 w sprawie powołania Komisji Ochrony Środowiska, Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej i Przestrzennej Gminy Rady Miejskiej w Kleszczelach została powzięta jednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 13 do protokołu.

Do punktu 9.7.

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie powołania Komisji Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej i Spraw Socjalnych Rady Miejskiej w Kleszczelach. Do projektu uchwały radni uwag nie wnieśli.

Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu brało udział trzynastu radnych, z których "za" przyjęciem uchwały głosowało trzynastu radnych, "przeciw" głosowało zero radnych, "wstrzymało się" od głosu zero radnych. Przewodniczący stwierdził, że uchwała Nr VI/53/03 w sprawie powołania Komisji Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej i Spraw Socjalnych Rady Miejskiej w Kleszczelach została powzięta jednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 14 do protokołu.

Do punktu 9.8.

Sekretarz Gminy wyjaśniła, iż dobiega końca kadencja ławników ludowych Sądu Rejonowego w Bielsku Podlaskim. Liczbę ławników wybieranych przez poszczególne rady określa Prezes Sądu Okręgowego w Białymstoku. Sekretarz przyjęła zgłoszenia kandydatów na ławników i wystąpiła z zapytaniem o karalność, aby przyspieszyć procedurę. Zgłoszono ponad 20 kandydatów. Przed przystąpieniem do wyborów ławników Rada powołuje zespół, który przedstawi Radzie na sesji swoją opinię o kandydatach. Zwróciła się o podawanie kandydatów do zespołu.

Na kandydatów do Zespołu opiniującego zgłoszono następujących kandydatów:

-Pani Alina Snarska,

-Pan Marek Martynowicz,

-Pan Mikołaj Młodzianowski,

-Pan Jerzy Jakubowski.

Wszyscy kandydaci wyrazili zgodę na pracę w Zespole opiniującym.

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie powołania Zespołu opiniującego kandydatów na ławników Sądu Rejonowego w Bielsku Podlaskim. Do projektu uchwały radni uwag nie wnieśli.

Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu brało udział trzynastu radnych, z których "za" przyjęciem uchwały głosowało trzynastu radnych, "przeciw" głosowało zero radnych, "wstrzymało się" od głosu zero radnych. Przewodniczący stwierdził, że uchwała Nr VI/54/03 w sprawie powołania Zespołu opiniującego kandydatów na ławników Sądu Rejonowego w Bielsku Podlaskim została powzięta jednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 15 do protokołu.

Do punktu 9.9.

Skarbnik Gminy uzasadniła potrzebę dokonania zmian w budżecie gminy na 2003 r. zawartych w projekcie uchwały.

Wobec braku uwag Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2003 r. Do projektu uchwały radni uwag nie wnieśli.

Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu brało udział trzynastu radnych, z których "za" przyjęciem uchwały głosowałojedenastu radnych, "przeciw" głosowałozero radnych, "wstrzymało się" od głosudwóch radnych. Przewodniczący stwierdził, że uchwała Nr VI/55/03 w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2003 r. została powziętawiększością głosów. Uchwała stanowi załącznik nr 16 do protokołu.

Do punktu 9.10.

Sekretarz Gminy przypomniała, iż wprowadzoną na poprzedniej sesji Rady zmianą do Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kleszczelach do zadań Ośrodka przypisano załatwianie spraw z zakresu zadań własnych gminy dotyczących dodatków mieszkaniowych. Dlatego proponuje, aby do wydawania decyzji administracyjnych przy załatwianiu indywidualnych spraw w tym zakresie Rada upoważniła kierownika MOPS.

Wobec braku uwag Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie upoważnienia kierownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kleszczelach do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej. Do projektu uchwały radni uwag nie wnieśli.

Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu brało udział trzynastu radnych, z których "za" przyjęciem uchwały głosowało trzynastu radnych, "przeciw" głosowałozero radnych, "wstrzymało się" od głosuzero radnych. Przewodniczący stwierdził, że uchwała Nr VI/56/03 w sprawie upoważnienia kierownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kleszczelach do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej została powziętajednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 17 do protokołu.

Do punktu 9.11a.

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji Budżetu, Finansów i Rozwoju Gminy Rady Miejskiej w Kleszczelach. Do projektu uchwały radni uwag nie wnieśli.

Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu brało udział trzynastu radnych, z których "za" przyjęciem uchwały głosowało trzynastu radnych, "przeciw" głosowało zero radnych, "wstrzymało się" od głosu zero radnych. Przewodniczący stwierdził, że uchwała Nr VI/57/03 w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji Budżetu, Finansów i Rozwoju Gminy Rady Miejskiej w Kleszczelach została powzięta jednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 18 do protokołu.

Radna Walentyna Duda na kilka minut opuściła salę obrd.

Do punktu 9.11b.

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji Ochrony Środowiska, Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej i Przestrzennej Gminy Rady Miejskiej w Kleszczelach. Do projektu uchwały radni uwag nie wnieśli.

Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu brało udział dwunastu radnych, z których "za" przyjęciem uchwały głosowało dwunastu radnych, "przeciw" głosowało zero radnych, "wstrzymało się" od głosu zero radnych. Przewodniczący stwierdził, że uchwała Nr VI/58/03 w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji Ochrony Środowiska, Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej i Przestrzennej Gminy Rady Miejskiej w Kleszczelach została powzięta jednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 19 do protokołu.

Do punktu 9.11c.

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej i Spraw Socjalnych Gminy Rady Miejskiej w Kleszczelach.

Burmistrz Aleksander Sielicki zakwestionował propozycje planu pracy Komisji, ponieważ jego zdaniem, planowana jest zbyt duża liczba posiedzeń. Nie widzi potrzeby tak często spotykać się. Poprzednio, gdy działał Zarząd, który podejmował ważne decyzje, nie spotykał się tak często. Burmistrz uważa, że jedno spotkanie w kwartale w zupełności wystarczy. Skoro inne Komisje proponują hasłowo tematy, ty też można podobnie. Odniósł się także do proponowanych zagadnień:

-niekonsekwencją ustawową byłoby składanie wniosków do założeń polityki gospodarczej i społecznej gminy na 2004 r. przed przedstawieniem projektu przez Burmistrza, tj. do 30 września,

-stan bezrobocia w gminie można przyjmować raz na pół roku,

-informacja z działalności MOK pojawia się dwukrotnie, we wrześniu i grudniu, do tego jeszcze działalność drużyny sportowej jako oddzielna zagadnienie. Wystarczyłoby przyjąć informację w tym okresie jeden raz,

Burmistrz proponuje zweryfikować plan pracy Komisji i podać zagadnienia hasłowo.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej i Spraw Socjalnych Walentyna Duda zwróciła się, aby plan pracy Komisji opracował Burmistrz i wówczas Komisja dostosuje się. Przedłożony projekt planu pracy opracowywała cała Komisja.

Przewodniczący Rady wniósł o pominięcie w proponowanym planie miesięcy, a Komisja zbierała się według potrzeb. W celu przeprowadzenia konsultacji z członkami Komisji o godz. 1405 ogłosił 10 min. przerwę. O godz. 1415 wznowił obrady sesji.

Przewodniczący przedstawił projekt planu pracy Komisji, w którym zgodnie z przeprowadzoną konsultacją z członkami Komisji, pominięto miesiące oraz zweryfikowano zagadnienia. Do przedstawionej propozycji uwag nie wniesiono.

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej i Spraw Socjalnych Rady Miejskiej w Kleszczelach . Do projektu uchwały radni uwag nie wnieśli.

Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu brało udział trzynastu radnych, z których "za" przyjęciem uchwały głosowało trzynastu radnych, "przeciw" głosowało zero radnych, "wstrzymało się" od głosu zero radnych. Przewodniczący stwierdził, że uchwała Nr VI/59/03 w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej i Spraw Socjalnych Rady Miejskiej w Kleszczelach została powzięta jednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 20 do protokołu.

Do punktu 9.11d.

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Kleszczelach . Do projektu uchwały radni uwag nie wnieśli.

Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu brało udział trzynastu radnych, z których "za" przyjęciem uchwały głosowało trzynastu radnych, "przeciw" głosowało zero radnych, "wstrzymało się" od głosu zero radnych. Przewodniczący stwierdził, że uchwała Nr VI/60/03 w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Kleszczelach została powzięta jednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 21 do protokołu.

Sekretarz Gminy Alina Snarska zaproponowała, aby Komisje w przyszłości opracowując plany pracy odnosiły się do Statutu Gminy, gdzie określone zą zakresy działania poszczególnych Komisji i należy tych zadań trzymać się.

Do punktu 9.12.

Skarbnik Gminy Halina Leonkiewicz poinformowała, że organ nadzoru zastrzegł, że uchwałę w sprawie inkasa zobowiązań podatkowych oraz określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso podjęto z naruszeniem prawa, traktując jako za przepis prawa miejscowego. Uchwała ta podlega zatem publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego. Przedstawiono projekt uchwały zmieniającej.

Wobec braku uwag Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie inkasa zobowiązań podatkowych oraz określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso. Do projektu uchwały radni uwag nie wnieśli.

Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu brało udział trzynastu radnych, z których "za" przyjęciem uchwały głosowało trzynastu radnych, "przeciw" głosowałozero radnych, "wstrzymało się" od głosuzero radnych. Przewodniczący stwierdził, że uchwała Nr VI/61/03 zmieniająca uchwałę w sprawie inkasa zobowiązań podatkowych oraz określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso została powziętajednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 22 do protokołu.

Do punktu 9.13.

Burmistrz poinformował, iż przygotowano projekt uchwały zmieniającej w sprawie cen i opłat za korzystanie z basenu kąpielowego w Kleszczelach i nowo urządzonego kąpieliska na zbiorniku wodnym Repczyce. Sprawa dotyczy głównie zbiornika wodnego Repczyce - kąpieliska i terenu. W związku z zainteresowaniem wędkarzy proponuje się wprowadzenie opłat. Proponowane opłaty, zdaniem Burmistrza, nie są wysokie. Jedna osoba może maksymalnie korzystać z 2 wędek na jeden bilet wstępu. Ponadto uregulowano w uchwale to, co było zapisane w zarządzeniu Burmistrza. Sprawa wymagała uregulowania i Burmistrz uznał, że teren kąpieliska powinien być obwarowany opłatami. Opłaty pobierano tylko od osób, które korzystały z kąpieliska. W uchwale proponuje taką samą stawkę, jak w zarządzeniu, tj. 2 zł od osoby. Obecnie sporo wędkarzy odławia w zbiorniku i zasadne jest wprowadzenie proponowanych opłat.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję w sprawie proponowanych opłat. W dyskusji głos zabrali:

Sołtys wsi Gruzka Marian Łempicki

-w Hajnówce opłata na parkingu strzeżonym wynosi 1 zł, a w Repczycach 5 zł. Jego zdaniem jest to zbyt wygórowana kwota.

Dyrektor MOK Maria Klimowicz poinformowała, iż nie musi każdy korzystać z wyznaczonego parkingu, gdzie pobierana jest opłata. Można pozostawić samochód na poboczu drogi w pewnej odległości od kąpieliska.

Radny Marek Haponiuk

-uważa, że 2 zł, to nie jest dużo, ale ludziom się to nie podoba. Korzystają z kąpieliska na dziko.

Radna Walentyna Duda

- młodzież z Dasz przez cały dzień pomaga w gospodarstwie. Wieczorem jedzie nad zalew z drugiej strony i kąpie się w miejscu niedozwolonym. Codziennie po 10 zł, jest to za dużo.

Dyrektor MOK powiedziała, iż wprowadzenie opłaty nie podobało się naszym mieszkańcom, obcy płacili bez problemu. Kąpiel w miejscu niestrzeżonym, według jej obserwacji, była na początku uruchomienia kąpieliska. Ostrzeżenie podawane przez megafon przez ratownika aby kąpać się w miejscu wyznaczonym spowodowało, że tylko sporadycznie spotyka się kąpiących w niedozwolonym miejscu. Są tacy, którzy przyjeżdżają po 1900 i wówczas kąpią się na własną odpowiedzialność. Nie ma tak, aby duże grupy młodzieży przyjeżdżały na drugi brzeg. Obecnie to prawie nie występuje. Jeżeli ktoś przychodzi na pół godziny, obsługa podchodzi elastycznie.

Radny Jerzy Jaroszewicz

-według jakich zasad można będzie korzystać z biletów np. Trzydniowych?

Burmistrz wyjaśnił, iż bilety będą wydawane na trzy lub siedem kolejnych dni. Jeżeli wędkarz będzie korzystać pojedynczo, to zapłaci po 5 zł. Opłaty za wjazd są u nas niższe niż w kraju. Wiedząc jak zubożałe jest nasze społeczeństwo wprowadzono niskie opłaty. Później byłoby trudniej wprowadzić opłaty. Ludzie przy niewielkich narzekaniach już się przyzwyczaili. Wpływy z opłat na Repczycach wyniosły około 6.067 zł, z basenu - 5.200 zł. Łącznie daje to sumę ponad 11.000 zł. Koszty utrzymania tych obiektów wyniosły ok. 30.000 zł, w tym 6 - 7 tys. zł stanowią zakupy podchlorynu, ok. 7 tys. zł - utrzymanie ratowników i ok. 15 tys. zł zakup wyposażenia i sprzętu pływającego.

Wobec braku dalszych uwag Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia cen i opłat za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej stanowiących własność Gminy Kleszczele. Do projektu uchwały radni uwag nie wnieśli.

Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu brało udział trzynastu radnych, z których "za" przyjęciem uchwały głosowało dwunastu radnych, "przeciw" głosował jeden radny, "wstrzymało się" od głosu zero radnych. Przewodniczący stwierdził, że uchwała Nr VI/62/03 zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia cen i opłat za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej stanowiących własność Gminy Kleszczele została powzięta większością głosów. Uchwała stanowi załącznik nr 23 do protokołu.

Do punktu 10.

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych udzielił Burmistrz Kleszczel Aleksander Sielicki:

-przystanek w Dobrowodzie zostanie wykonany w I połowie września br.,

-nawierzchnia żwirowa drogi dojazdowej do zbiornika jest pokryta grubym żwirem. Operatorzy równiarki nie ruszają tego żwiru, ponieważ spowodują jeszcze większe zniszczenia. W ocenie Burmistrza są gorsze odcinki dróg i ten drugi odcinek wymaga pilnej interwencji. Burmistrz codziennie jeździ na zbiornik i przyjrzy się dokładnie temu odcinkowi,

-być może żwir ze ściany był brany na potrzeby gminy. Pan "K" wywoził żwir pozostawiony przez przedsiębiorstwo "BAUMA". Po wyjaśnieniu radnego Gryniewickiego, że żwir był wywożony do Hajnówki Burmistrz zadeklarował, że zajmie się wyjaśnieniem tej sprawy,

-ze strony Pana "K" była deklaracja, że nie będzie jeździł przez Policzną. Burmistrz jeszcze raz będzie interweniował, aby Pan "K" wieś omijał,

-przekazywane sugestie odnośnie naprawy dróg przez Pana "P" są potwierdzane, ale wykonywana jest naprawa byle jak. Burmistrz zadeklarował, że zainteresuje się tym rejonem i będzie interweniować. Zaznaczył, że na niezdyscyplinowane podmioty nie ma siły.

Radna Grażyna Bieroza

-droga do Redut została zrobiona bardzo dobrze. Na drodze tej Pan "P" również robi doły. Może jeździć inną drogą.

Burmistrz odpowiedział, iż zostaną ustawione znaki zakazu i poinformowana Policja. Jeżeli Pan "P" zapłaci, może zrezygnuje z jazdy.

Burmistrz udzielił odpowiedzi na dalsze zapytania i interpelacje:

-nie dysponujemy taką siłą pracowników fizycznych, aby wszystko jednocześnie wykonać. Potrzeby są bardzo duże. Naprawa mostu będzie wykonana. Schodzimy obecnie z Repczyc, wykonano już remont Przychodni,

-sprawa obkaszania poboczy czeka. Z Toporek do Zaleszan obkaszanie trzeba będzie wykonać ręcznie. Zakupiona zostanie obkaszarka i na pewno przed zimą pobocze będzie obkoszone,

-kierownik Powiatowego Zarządu Dróg wie jaka jest jakość dróg powiatowych. Starostwo skupia się na modernizacji dróg w sposób zasadniczy poprzez asfaltowanie. Burmistrz zobowiązał się rozmawiać, aby kierownik uwzględnił bieżącą naprawę dróg powiatowych. Od dziś pracuje na terenie gminy równiarka, która wykonuje równanie dróg bez nawożenia,

-odnośnie sezonu turystycznego informacja została po części przedstawiona,

-obecnie według nowej ustawy opracowuje się plany szczegółowe zagospodarowania przestrzennego. Rada Miejska przyjęła plan szczegółowego opracowania terenu wokół zbiornika w Repczycach i za lecznicą na ul. Białowieskiej. Koszt wykonania planów to ok. 30.000 zł. To zadanie zostanie zakończone w przyszłym roku. W ocenie Burmistrza te dwa obszary wymagają opracowania planu, ponieważ jest zainteresowanie nabyciem nieruchomości przy zbiorniku. Będzie wówczas możliwość uzyskania dochodu. Podobnie teren za leczniczą. Geodeta wytyczył drogę i może powstać tam ok. 10 nieruchomości pod zabudowę. Nieruchomości na Sójczym Wzgórzu zostały rozdysponowane, a Gmina powinna posiadać nieruchomości pod zabudowę.

Radny Mirosław Gryniewicki

-na jakiej zasadzie był wywożony żwir przez firmę "W" z Bielska Podlaskiego przez okres dwóch tygodni w lipcu br.?

Burmistrz wyjaśnił, iż gmina nie może prowadzić sprzedaży żwiru. W drodze porozumienia firma wnosi opłatę na GFOŚiGW. W tym przypadku Burmistrz musi się zorientować.

Radny Włodzimierz Sajewicz

-wystąpił z zapytaniem odnośnie przewidzianego zakresu prac w br. na drodze powiatowej z Kleszczel do Policznej

Burmistrz odpowiedział , że zamierzenia na 2003 r. zostały już wykonane. Burmistrz ustalił ze Starostą, że złoży wniosek do programu SAPARD na modernizację tego odcinka drogi z Kleszczel do Policznej, na który jest wykonana dokumentacja.

Przewodniczący Rady stwierdził, iż wobec braku sprzeciwu uznaje odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych za wyczerpujące.

Do punktu 11.

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Przewodniczący Rady odczytał pismo przesłana przez Wydział Duszpasterstwa Kurii Metropolitarnej Białostockiej w sprawie obchodu Jubileuszu Pontyfikatu Papieża Jana Pawła II w ramach IV Pielgrzymki Samorządowców i Parlamentarzystów Województwa Podlaksiego do Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej w Świętej Wodzie k/Wasilkowa. Zwrócił się do radnych, aby zainteresowani udziałem w Pielgrzymce zgłaszali się do Pani Walentyny Sidoruk do 28.08.2003 r. w celu potwierdzenia udziału.

Radny Mikołaj Szymczuk

-osiedle na ul. Stacja Kolejowa nie ma odpływu. Wykonawcy kolektora zasypali stary odpływ i przepompowują ścieki z jednej studzienki do drugiej, ale podtapiane są piwnice budynków.

Burmistrz wyjaśnił, że ta sprawa jest znana. Ze względu na brak pomp do przepompowni nie są ścieki przepompowywane. Po interwencji wykonawca przepompowuje ręcznie te ścieki, ale nie może tego wykonywać przez 24 godz. na dobę. Jest to uciążliwe, ale do końca września br. gospodarka ściekowa w tym rejonie zostanie uporządkowana.

Burmistrz poinformował radnych, że dwa miesiące temu odbyło się spotkanie Rady Prafialnej i Burmistrza w sprawie nieruchomości pod budowę boisk przyszkolnych. Burmistrz proponował nabycie tej nieruchomości na zasadzie kupna - sprzedaży, ale Rada Parafialna tę propozycję odrzuciła. Burmistrz zaproponował zamianę nieruchomości na 5 nieruchomości gminnych, tj. 3 nieruchomości o pow. ok. 0,5 ha za byłą szkołą w Kleszczelach stanowiące ogródki działkowe nauczycieli i 2 nieruchomości położone przy drodze gruntowej w sąsiedztwie cmentarza katolickiego o pow. ponad 1 ha. Rada Parafialna tę propozycję również odrzuciła i zaproponowała, aby przekazać nieruchomość po byłej szkole w całości, po uprzednim rozebraniu budynków szkolnych.. Po dłuższej rozmowie, gdzie Burmistrz przedstawił plan zagospodarowania pierwszego budynku szkoły, Rada Parafialna zgodziła się wyłączyć teren od boiska do siatkówki i pierwszego budynku szkoły. Rada Parafialna tylko taką formę zamiany może brać pod uwagę. Burmistrz proponował przekazanie tej nieruchomości w formie darowizny biorąc pod uwagę, na jaki cel będzie przeznaczona. Pieniędzy na budowę boisk nie ma i trzeba będzie je zdobywać z wielkim trudem. Burmistrz uważa, że propozycja Rady Parafialnej jest wygórowana. Teren poszkolny jest w miarę atrakcyjny i być może będzie potrzebny do inwestycji społecznej. W ocenie Burmistrza oddanie ostatniego atrakcyjnego miejsca byłoby błędem. Burmistrz zwrócił się do radnych o ich zdanie w tej sprawie. Burmistrz uważa, że propozycja Rady Parafialnej będzie źle przyjęta przez mieszkańców. Teren pod budowę boisk nie jest atrakcyjny. Część działki położona jest na podłożu torfowym i trzeba będzie podłoże wymieniać. Po przyzwoleniu Rady Miejskiej Burmistrz raz jeszcze podejmie się rozmów z Radą Parafialną.

Radna Walentyna Duda

-jeżeli Rada Parafialna nie zgodzi się na inną zamianę, trzeba będzie wyrazić zgodę.

Zdaniem Burmistrza, ostatecznie można zrobić kompleks boisk przy ul. Źródlanej.

Przewodniczący Rady

-być może Rada Parafialna nie zna sytuacji gminy i chce jak najwięcej pociągnąć.

Burmistrz stwierdził, iż Rada Parafialna ma jeszcze bardziej atrakcyjne tereny, a traktuje tę nieruchomość jak jedyną. Jeżeli radni uważają, że polityka jego jest właściwa, będzie dalej rozmowy kontynuować.

Do punktu 12.

Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady o godzinie 1530 zamknął obrady VI Sesji Rady Miejskiej w Kleszczelach.

Protokołowała:
Walentyna Sidoruk

Przewodniczący Rady
/-/ Jerzy Jaroszewicz

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Kleszczelach

Wytwarzający/odpowiadający: Walentyna Sidoruk

Data wytworzenia: 2003-08-26

Wprowadzający: Walentyna Sidoruk

Data wprowadzenia: 2005-07-20

Data modyfikacji: 2008-09-02

Opublikował: Walentyna Sidoruk

Data publikacji: 2005-07-20