Uchwała Nr XIX/209/05
UCHWAŁA NR XIX/209/05
RADY MIEJSKIEJ W KLESZCZELACH
z dnia 5 grudnia 2005 r.
w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2006 rok.
Na podstawie art. 41 ust .1 i 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1231 i Nr 167 , poz. 1372 ; z 2003 r. Nr 80 , poz. 719 i Nr 122 , poz. 1143 ; z 2004 r. Nr 29 , poz. 257 , Nr 99 , poz. 1001 i Nr 152 , poz. 1597 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 23, poz. 186, Nr 132, poz. 1110 i Nr 155, poz. 1298) uchwala się , co następuje:
§ 1. Uchwala się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2006 rok o treści przedstawionej w załączniku do niniejszej uchwały.
§ 2 . Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Kleszczel.
§ 3 . Uchwała wchodzi w życie z dniem powzięcia z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2006 roku .
Przewodniczący Rady
Jerzy Jaroszewicz
załącznik do Uchwały Nr XIX/209/05
Rady Miejskiej w Kleszczelach
z dnia 5 grudnia 2005 r.
GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH NA 2006 ROK
Rozdział I
PROBLEMY ALKOHOLOWE WYSTĘPUJĄCE W GMINIE KLESZCZELE.
Życie obywateli w trzeźwości uznaję się za niezbędny warunek moralnego i materialnego dobra Narodu. Dlatego też, między innymi na jednostkach samorządu terytorialnego ciąży obowiązek podejmowania działań zmierzających do ograniczenia spożycia napojów alkoholowych oraz zmiany struktury ich spożywania , inicjowania i wspierania przedsięwzięć majacych na celu zmianę obyczajów w zakresie sposobu spożywania tych napojów, działania na rzecz trzeźwości w miejscu pracy, przeciwdziałania powstawaniu i usuwania następstw nadużywania alkoholu, a także wspierania działalności w tym zakresie organizacji społecznych i zakładów pracy.
Samorząd gminny zobowiązany jest prowadzić działania związane z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu. Działania te zawierają się w wielu sferach oddziaływań określonych przez ustawodawcę i mających na celu , w szczególności:
- zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu,
- udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie,
- prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży,
- wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych,
- wspieranie zatrudnienia socjalnego,
- występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego oraz podejmowanie interwencji w związku z reklamą napojów alkoholowych oraz sprzedażą i podawaniem napojów alkoholowych.
Działania zawarte w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2006 rok mają służyć rozwiązywaniu problemów istniejących na terenie gminy.
Swoją działalność będziemy kierować na osoby mające już problemy z alkoholem, czyli osoby uzależnione, u których w wyniku wieloletniego używania alkoholu nastąpiły ujemne zmiany w organizmie zarówno w sferze somatycznej jak i psychospołecznej. Te osoby zazwyczaj dotknięte są wieloma schorzeniami somatycznymi, nastąpiły u nich trwałe zmiany w funkcjonowaniu mózgu na poziomie przekaźnictwa neurohormonalnego oraz inne mechanizmy głęboko zmieniające funkcjonowanie człowieka. Leczenie osób uzależnionych od alkoholu polega na naprawie czterech podstawowych sfer życia uszkodzonych przez uzależnienie tj. sfery fizycznej, psychicznej, społecznej i duchowej.
Następną grupą są osoby pijące dużo, dotknięte schorzeniami spowodowanymi nadmiernym spożywaniem alkoholu i którzy wymagają różnych form wsparcia i terapii, aby nie przekroczyć granicy dzielącej ich od uzależnienia.
Szkody zdrowotne wywołane alkoholem nie ograniczają się do szkód występujących u osób uzależnionych, lecz dotyczą także członków ich rodzin. Żyją one w stanie permanentnego stresu, co staje się przyczyną wystąpienia u nich stałych zaburzeń związanych z przystosowaniem, określanych mianem współuzależnienia. Współuzależnienie nie jest chorobą, ale zespołem nieprawidłowego przystosowania. Osoby te wymagają leczenia i mogą uzyskać poprawę stanu zdrowia psychosomatycznego, jeśli skorzystają z pomocy terapeutycznej.
Kolejna grupa to dzieci wychowujące się w rodzinach z problemem alkoholowym. Znajdujące się w dramatycznej sytuacji zagrażającej ich zdrowiu i życiu. Podstawowym źródłem zagrożeń dla takiego dziecka jest stan chronicznego napięcia i stresu. Ponadto dzieci z tych rodzin stanowią grupę podwyższonego ryzyka względem prawdopodobieństwa uzależnienia od alkoholu i innych substancji psychoaktywnych.
Kolejna grupa to uczniowie i młodzież spożywająca alkohol. Co piąty nastolatek codziennie wypija jedno piwo. Młodzież pije zazwyczaj przy okazji uroczystości i spotkań rówieśników. Duża grupa młodzieży przyznaje się, że piła alkohol w czasie uroczystości rodzinnych. Często alkohol jest sposobem na ułatwienie kontaktów rówieśniczych, środkiem rozładowującym stres. Picie alkoholu przez młodzież jest przyczyną wielu ryzykownych zachowań, jakie podejmują młodzi ludzie, ma bezpośredni wpływ na stan ich zdrowia oraz jakość życia.
Zaplecze, jakim dysponuje gmina Kleszczele, by móc prowadzić działalność profilaktyczną i naprawczą to:
1) Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
2) Pełnomocnik ds.Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, posiadający przeszkolenieie w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie ,
3) 6-ciu nauczycieli przeszkolonych do realizacji programu profilaktycznego ,,Drugi Elementarz,,,
4) troje nauczycieli i higienistka szkolna przeszkolone do realizacji programu profilaktycznego ,,Drops,,,
5) punkt konsultacyjny dla osób uzależnionych od alkoholu i ich rodzin ,
6) osoba odpowiedzialne za programy profilaktyczne w Zespole Szkół w Kleszczelach .
Rozdział II
KIERUNKI DZIAŁAŃ W 2006 ROKU I ICH REALIZACJA.
1. Zwiększenie dostępności do pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu i ich rodzin , w tym:
1) finansowanie działalności punktu konsultacyjnego dla osób uzależnionych od alkoholu i ich rodzin , tj :
a) zatrudnianie konsultanta ,
b) zakup wydawnictw o tematyce uzależnień na potrzeby punktu konsultacyjnego
2) finansowanie kosztów przejazdów osób uzależnionych od alkoholu uczestniczacych w terapii prowadzonej przez ośrodki poza miejscem zamieszkania ,
3) dofinansowanie szkoleń i kursów specjalistycznych członków GKRPA, higienistki szkolnej, pielęgniarek środowiskowych, nauczycieli ,
4) opłata czynności wykonywanych przez lekarza biegłego .
2. Profilaktyczna działalność informacyjna i edukacyjna w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii w szczególności dla dzieci i młodzieży , w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych , a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo - wychowawczych i socjoterapeutycznych , w tym :
1) program profilaktyczno-wychowawczy - przedszkole oraz uczniowie klas I - IV Szkoły Podstawowej ,
2) warsztaty dla nauczycieli z zakresu problematyki alkoholowej i narkotykowej
3) dofinansowanie akcji promujących zdrowy styl życia ( profilaktyka AIDS, narkotyki, alkoholizm, przemoc) realizowanych przez higienistkę szkolną i wychowawców klas, w tym:
a) zakup materiałów , wydawnictw i pomocy dydaktycznych ,
4) wczesnoedukacyjne wdrażanie elementów profilaktyki uzależnień wśród uczniów klas I - IV Szkoły Podstawowej , między innymi :
a) zakup książeczek , broszur i innych pomocy dydaktycznych służących temu celowi ,
5) dofinansowanie pobytu dzieci z rodzin patologicznych i zagrożonych patologią na obozach , koloniach i innych formach wypoczynku z programem socjoterapeutycznym , w tym :
a) kolonie organizowane przez Stowarzyszenie " Droga ",
b) obóz strażacki dla dzieci i młodzieży , organizowany przez OSP,
c) kolonie organizowane przez Kościół Katolicki i Cerkiew Prawosławną ,
d) obozy sportowe dla dzieci i młodzieży ,
e) inne formy wypoczynku ,
f) sfinansowanie kosztów dowozu dzieci na kolonie , obozy i imprezy okolicznościowe ,
6) dofinansowanie zajęć pozaszkolnych służących aktywnemu spędzaniu czasu wolnego przez dzieci i młodzież , w tym :
a) zatrudnienie opiekunów grup sportowych do prowadzenia zajęć pozaszkolnych ,
b) zatrudnienie trenera młodzieżowej drużyny piłkarskiej ,
c) zakup sprzętu sportowego ,
6) dofinansowanie zajęć dla młodzieży i dzieci , w okresie ferii zimowych , organizowanych w Miejskim Ośrodku Kultury ,
a) zakup sprzętu - krzesełka 30 sztuk ,
7) sfinansowanie kosztów pobytu dzieci z rodzin patologicznych w zakładach opiekuńczo- leczniczych oraz innych tego typu placówkach
8) dokonywanie czynności kontrolnych w zakresie sprzedaży i podawania do spożycia napojów alkoholowych osobom nieletnim przez punkty sprzedaży.
3. Wspomaganie działalności instytucji , stowarzyszeń i osób fizycznych służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych , w tym:
1) dofinansowanie zakupu urządzenia radarowego do pomiaru prędkości wraz z drukarką na potrzeby Posterunku Policji w Kleszczelach ,
2) dofinansowanie wigilii ekumenicznej organizowanej min. osobom dotkniętym różnymi uzależnieniami i członkom ich rodzin .
3) dofinansowanie zajęć i zakupu wyposażenia na potrzeby świetlicy szkolnej przy Zespole Szkół w Kleszczelach
Rozdział III
4. Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych:
1. Podstawą do ustalania wynagrodzenia dla członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych jest:
a) wykonywanie zleconych czynności związanych z koordynacją i realizacją zadań wynikających z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych ,
b) udział w posiedzeniach Komisji .
2. Za czynności, o których mowa w ust .1 przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie w wysokości 10% minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Rozdział IV
5. Zasady koordynacji i finansowania Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych:
1. Realizację i koordynację zadań zawartych w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych powierza się powołanemu przez Burmistrza - Pełnomocnikowi.
2. Środki finansowe na realizację Gminnego Programu będą pochodziły w całości z opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.
3. Zmian w Gminnym Programie dokonuje się na zasadach jego uchwalania.
Metryka strony